Pollution Painting
Analog Pollution Painting
De Digital Pollution Painter (DPP) vindt zijn inspiratie in
de (analoge) Pollution Painter zoals die door Robin Price is ontwikkeld en
toegepast binnen o.a. het project “Air of the Anthropocene”.
Binnen dat project worden foto’s met een lange sluitertijd
gemaakt, waarbij met een stok met wisselend knipperende led’s door een ruimte
wordt gelopen. De led’s worden bestuurd door een Arduino microcomputer waaraan
een fijnstofmeter is gekoppeld. De microcomputer stuurt de led’s zo aan dat er
een stippenpatroon ontstaat, waarvan de intensiteit (het aantal oplichtende
stippen) samenhangt met de gemeten concentratie aan fijnstof. Als de sensor een
lage fijnstofwaarde afgeeft, knipperen er minder led’s tegelijk. Als de
hoeveelheid fijnstof toeneemt, gaan er meer led’s tegelijk knipperen. Voor het
maken van het willekeurige knipperpatroon gebruikt zo’n microcomputer een
ruisgenerator, die wordt bestuurd door de gemeten fijnstofwaarde.
De combinatie beweging (lopen met de stok) en tijdopname
zorgt voor een matrix van stippen die de mate van luchtvervuiling verbeeldt. De
opnamen worden bij schemering gemaakt, zodat de omgeving niet overbelicht op de
foto komt. Zie de figuur hieronder voor een voorbeeld van een dergelijke
opname.
Bron: Robin Price, Air of the Anthropocene, https://stuffwhatidid.com/air-of-the-anthropocene
Digital Pollution Painting
De analoge Pollution Painter maakt gebruik van een 1-dimensionaal willekeurig knipperpatroon, waarbij de beweging van de stok
door het beeld voor de 2e dimensie zorgt.
Een dergelijk knipperpatroon is met digitale beeldbewerking
direct 2-dimensionaal te realiseren. De benodigde rekentechniek is een
2-dimensionale variant van de techniek waarmee de microcomputer in de analoge
Pollution Painter de led’s laat knipperen. Digital Pollution Painting maakt daarbij
gebruik van digitale beeldbewerkingstechnieken.
Bij digitale beeldbewerking wordt een beeld voorgesteld door een matrix van puntjes. Elk puntje bevat een of meer getallen die de lichtsterkte in dat punt beschrijven, de pixels (een afkorting voor “picture elements”). De stok met knipperende led’s wordt nu binnen deze matrix een kolom met “knipperende” pixels. Zie de video hieronder.
Daar waar de analoge painter een 1-dimensionale stok
gebruikt, kunnen we met beeldbewerking meteen een 2-dimensionaal knipperpatroon
maken, zodat we de beweging door de foto niet meer nodig hebben, maar deze in de
computer laten plaatsvinden.
Daarbij worden de beeldpunten die in een 2-dimensionaal
beeld zijn geordend langs rijen en kolommen, rij voor rij, van links naar
rechts, doorlopen en bewerkt in een “computer do-loop”. Zo kunnen we op
willekeurige plaatsen in het beeld een stip neerzetten, afhankelijk van de
uitkomst van de ruisgenerator. Het aldus verkregen patroon leggen we als een
overlay over het oorspronkelijke beeld.
Als de fijnstofwaarde die de sensor meet, laag is, krijgen
we een patroon met weinig stippen. Als de fijnstofwaarde hoog is, krijgen we
een patroon met veel stippen. De door de fijnstofsensor afgegeven meetwaarde
bestuurt zo de intensiteit (dichtheid) van het stippenpatroon.
In onderstaand filmpje laten we zien hoe op deze wijze de
stippen als overlay over de foto worden getekend.
Reacties
Een reactie posten