Pollution Painting

Analog Pollution Painting

De Digital Pollution Painter (DPP) vindt zijn inspiratie in de (analoge) Pollution Painter zoals die door Robin Price is ontwikkeld en toegepast binnen o.a. het project “Air of the Anthropocene”.

Binnen dat project worden foto’s met een lange sluitertijd gemaakt, waarbij met een stok met wisselend knipperende led’s door een ruimte wordt gelopen. De led’s worden bestuurd door een Arduino microcomputer waaraan een fijnstofmeter is gekoppeld. De microcomputer stuurt de led’s zo aan dat er een stippenpatroon ontstaat, waarvan de intensiteit (het aantal oplichtende stippen) samenhangt met de gemeten concentratie aan fijnstof. Als de sensor een lage fijnstofwaarde afgeeft, knipperen er minder led’s tegelijk. Als de hoeveelheid fijnstof toeneemt, gaan er meer led’s tegelijk knipperen. Voor het maken van het willekeurige knipperpatroon gebruikt zo’n microcomputer een ruisgenerator, die wordt bestuurd door de gemeten fijnstofwaarde.

De combinatie beweging (lopen met de stok) en tijdopname zorgt voor een matrix van stippen die de mate van luchtvervuiling verbeeldt. De opnamen worden bij schemering gemaakt, zodat de omgeving niet overbelicht op de foto komt. Zie de figuur hieronder voor een voorbeeld van een dergelijke opname.

Heol-Yr-Orsedd by Tata Steel Works, Port Talbot, Wales – PM 2.5 20 - 30 µg per cubic metre
Bron: Robin Price, Air of the Anthropocene, https://stuffwhatidid.com/air-of-the-anthropocene

Digital Pollution Painting

De analoge Pollution Painter maakt gebruik van een 1-dimensionaal willekeurig knipperpatroon, waarbij de beweging van de stok door het beeld voor de 2e dimensie zorgt.

Een dergelijk knipperpatroon is met digitale beeldbewerking direct 2-dimensionaal te realiseren. De benodigde rekentechniek is een 2-dimensionale variant van de techniek waarmee de microcomputer in de analoge Pollution Painter de led’s laat knipperen. Digital Pollution Painting maakt daarbij gebruik van digitale beeldbewerkingstechnieken.

Bij digitale beeldbewerking wordt een beeld voorgesteld door een matrix van puntjes. Elk puntje bevat een of meer getallen die de lichtsterkte in dat punt beschrijven, de pixels (een afkorting voor “picture elements”). De stok met knipperende led’s wordt nu binnen deze matrix een kolom met “knipperende” pixels. Zie de video hieronder.


Daar waar de analoge painter een 1-dimensionale stok gebruikt, kunnen we met beeldbewerking meteen een 2-dimensionaal knipperpatroon maken, zodat we de beweging door de foto niet meer nodig hebben, maar deze in de computer laten plaatsvinden.

Daarbij worden de beeldpunten die in een 2-dimensionaal beeld zijn geordend langs rijen en kolommen, rij voor rij, van links naar rechts, doorlopen en bewerkt in een “computer do-loop”. Zo kunnen we op willekeurige plaatsen in het beeld een stip neerzetten, afhankelijk van de uitkomst van de ruisgenerator. Het aldus verkregen patroon leggen we als een overlay over het oorspronkelijke beeld.

Als de fijnstofwaarde die de sensor meet, laag is, krijgen we een patroon met weinig stippen. Als de fijnstofwaarde hoog is, krijgen we een patroon met veel stippen. De door de fijnstofsensor afgegeven meetwaarde bestuurt zo de intensiteit (dichtheid) van het stippenpatroon.

In onderstaand filmpje laten we zien hoe op deze wijze de stippen als overlay over de foto worden getekend.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Timelapse opname met de Digital Pollution Painter