Samenvatting

 De Digital Pollution Painter is een hulpmiddel om de aanwezigheid van fijnstof te visualiseren. Fijnstof is normaal gesproken onzichtbaar. Door de aanwezigheid van fijnstof te visualiseren, maken we het onzichtbare als het ware zichtbaar. Het is een aanvulling op de vele luchtkwaliteitsmetingen die in kaart worden gebracht, maar die voor veel mensen abstracte cijfers blijven. Op deze wijze worden mensen bewust gemaakt van de aanwezigheid van luchtvervuiling.

Pollution Painting is gebaseerd op de techniek van Lightpainting, waarbij beweging gedurende de belichtingstijd van een foto wordt gebruikt om artistieke effecten te bereiken. Lightpainting is door Robin Price toegepast binnen het project “Air of the Anthropocene". Robin Price ontwikkelde een analoge Pollution Painter door met een verticale stok met knipperende led’s door een ruimte te bewegen en daar een tijdopname van te maken. De led’s knipperen willekeurig, maar met een intensiteit die afhangt van de fijnstofwaarde PM2.5 die met een low-cost fijnstofmeter wordt gemeten. Door het gebruik van een tijdopname ontstaat op de foto een stippenpatroon. De dichtheid van dit virtuele rookgordijn geeft de intensiteit van de vervuiling weer.

De Digital Pollution Painter vindt zijn inspiratie in deze analoge Pollution Painter. De DPP voert deze techniek digitaal uit. De DPP maakt daarbij gebruik van digitale beeldbewerking om het stippenpatroon te genereren op basis van de ter plekke gemeten hoeveelheid fijnstof.

De Digital Pollution Painter is een klein apparaat dat door een USB-kabel met een fototoestel wordt verbonden. Hij bestuurt het fototoestel, leest de gemaakte foto’s in en bewerkt deze foto’s. Een beeldbewerkingsalgoritme genereert op basis van de actuele fijnstofmeting een overlay met stippen en legt deze over de gemaakte foto. Op deze wijze worden gepainte foto’s gemaakt die grotendeels overeenkomen met de foto’s die met de analoge Pollution Painter worden gemaakt.

Voorbeeld gemaakt met de Digitale Pollution Painter

Een belangrijk verschil is dat de digitale paintings strakker en regelmatiger zijn, in tegenstelling tot de onregelmatigheid in de analoge painter.

Belangrijk voordeel van de digitale painter is dat deze opnamen kan maken onder vrijwel alle lichtomstandigheden, daar waar de analoge painter alleen werkt bij donkere lichtomstandigheden. Ook kan met de digitale painter sneller worden gewerkt.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Timelapse opname met de Digital Pollution Painter